Plahuta Simčič Valentina

Veliki ptič, ki postavlja vprašanja in pobira nagrade

Nagrada Kristine Brenkove slikanici Andreje Peklar, Martin Krpan nagrajen za ohranjanje slikaniške dediščine.

 

»Le kdo je bitje, ki s poudarjenim, široko odprtim očesom zre v bralca?« je le eno od mnogih vprašanj, ki jih brez besed, samo s sliko, postavlja slikanica Andreje Peklar Ferdo, veliki ptič (izdana pri založbi KUD Sodobnost International), včeraj nagrajena z nagrado Nagrado Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico.

Gre za priznanje, ki ga podeljuje Zbornica knjižnih založnikov in knjigotržcev pri Gospodarski zbornici Slovenije z namenom spodbujanja produkcije kakovostnih izvirnih slikanic. Letos so slovenski založniki na razpis za nagrado prijavili 33 slikanic, izdanih v obdobju med septembrom lani in septembrom letos, kar je šest več kot lani, je povedal direktor zbornice Zdravko Kafol.

O nagradi je razsojala žirija, ki so jo poleg Kafola sestavljali še predsednik Igor Saksida in člani Vojko Konrad Zadravec in Tomaž Zupančič. Nagrado načeloma podelujejo vsako leto 22. oktobra, na ­rojstni dan znamenite­ pisateljice in urednice Kristine Brenkove, letos so to izjemoma storili 23. oktobra.

Žirija je za nagrado nominirala pet knjig, nagrade pa je podelila trem. Osrednjo nagrado je, kot rečeno, dobila avtorska slikanica brez besedila Andreje Peklar Ferdo, veliki ptič. Žirija je v obrazložitev zapisala, da knjiga prek vprašanj mlade in odrasle bralce zvabi v svet svojevrstne, likovno izčiščene in sugestivne govorice podob, ob katerih besede (morda) sploh niso potrebne.

Knjiga o ogromnem ptiču, ki svojo velikost uporabi za to, da pomaga drugim, mimogrede pa razbije tudi kakšen predsodek, je dobila že kar nekaj nagrad – na knjižnem sejmu v Ljubljani je prejela nagrado za najlepše oblikovano otroško knjigo, na slovenskem bienalu ilustracije je Andreja Peklar prejela priznanje Hinka Smrekarja, na knjižnem sejmu v Bologni pa je slikanica prišla med nominirance za nagrado Silent Book Contest.

Med nominiranimi knjigami sta kar dve, ki ju je ilustriral Damijan Stepančič. Prva, za katero mu je žirija namenila posebno nagrado za inovativno likovno interpretacijo klasike, je slikanica Soči (Miš). Svoje branje klasike Simona Gregorčiča razloži ilustrator v predgovoru: poudaril je pomen domoljubja, tovarištva, doživljanja narave in njene simbolike ter subtilno razmišljal o simboliki barv v povezavi z tematizacijo življenja od rojstva do smrti.

Ilustracije so polne sporočilno zgoščenih podrobnosti: motivov starodavnih vojščakov, orožja, grobov in grobišč, pri tem pa še podob reke kot simbola združevanja, preživetja, izročila in identitete, je v obrazložitev nagrade zapisala žirija.Druga nominirana Stepančičeva slikanica nosi naslov Arsenije! Spremlja jo besedilo Lucije Stepančič in je izšla pri založbi Miš. Gre za pretresljivo in likovno inovativno obravnavo zgodovinske teme, ki jo zaznamujejo strašljiva likovno-besedna atmosfera, bolečina in njeno izražanje v nenavadnih perspektivah, menijo žirantje.

Avtorski slikanici Lile Prap Radi štejemo (Mladinska knjiga) in Dve želji, ki sta jo soustvarili pisateljica Helena Kraljič in ilustratorka Tina Dobrajc (Morfemplus), sta se uvrstili med nominiranke. Prva je žirijo prepričala s prečiščenim prepletom likovne in besedne govorice, ki zgolj na prvi pogled deluje preprosto, a se ravno v minimalističnem pristopu skriva globlje sporočilo.

Druga pa je sporočilno večsmerna zgodba o dolžnosti, prijateljstvu, različnosti in izpolnitvi želje. Knjigo sporočilno nadgrajujejo izvrstne ilustracije z inovativnimi rešitvami perspektive in poudarjenimi likovnimi podrobnostmi, meni žirija.

Slikanica Martin Krpan po besedilu Frana Levstika in z ilustracijami Hinka Smrekarja, ki velja za prvo slovensko slikanico in je letos praznovala stoletnico, je v obnovljeni verziji letos izšla pri Mladinski knjigi. Žirija ji je podelila posebno nagrado za ohranjanje slikaniške dediščine, izpostavila pa je izvrstne satirične ilustracije, »skoraj ponarodelo« besedilo, brezhibno tehnično poustvaritev ter poglobljeno spremno besedo, kar je vse skupaj odlična pot v spoznavanje slovenskega slikaniškega izročila.

Vir: Delo